Renovering, men inte dockskåp

Sakta och motvilligt lägger sig yran från de underbara turerna med Sankt Erik i september. Det har varit en härlig säsong med två lyckade kajkörningshelger och givetvis kronan på verket: certifieringen och att få lämna kaj med nyfikna passagerare. Givetvis har vi fortsatt hög stämning, men vi har några ”resttentor” på certifikatet och givetvis gäller det också att blicka framåt.

Vi har som sagt lite att ta rätt på, som måste ordnas inom tre månader, för att certifikatet ska fortsätta gälla. En sådan sak är att flytta plimsollmärket efter den nya stabilitetsberäkningen. Detta känns bra att få klart innan det blir riktigt mörkt och ruggigt ute.

IMG_4460
Hasse och Håkan kollar in ritningarna för att se var plimsollmärket ska sitta på för spant, så att det hamnar rätt på längden. Höjden har vi fått anvisningar för i den nya stabilitetsboken.

I går planerade vi vad som ska målas, tvättas och städas. Några av de gamla ”groparna” är halvfärdiga och ska fixas (rostskrapning och målning på insidan av skrovet). Namnet ”gropar” blev förresten legendariskt för två vintrar sedan då var och en höll hårt på ”sin” grop, så hårt att vi undrade om de tänkte låta den gå i arv. (Anledningen var givetvis att det är bra att veta var i processen man befinner sig.)

Givetvis behöver vi sota och göra färdigt avställningen av maskinerna. På den aktre toaletten vid Torget har en renovering tagit fart som ska göra det trevligare för våra gäster nästa säsong.

IMG_4494
Det trasiga och slitna golvet på toaletten är ett minne blott.

Vi har börjat tvätta maskinstativen för att bättre se deras status (som troligen är bra). Räckena i förliga maskin behöver en del omsorg och förhoppningsvis får alla räcken nya nät som är enhetliga, trygga för besökarna och enkla att hålla rena.

I går var Johan, som är kunnig i riggarbete, ombord och inspekterade vant och stag. Där finns det en del att göra, framför allt förmastens vant har farit illa genom åren. Fartygets vant är klädd med hamprep, och tack vare detta har den, trots allt, klarat sig så länge som den har. Men nu behöver den kläs om och sedan underhållas årligen. Förstaget behöver dessutom spännas ganska mycket.

Den aktre vanten kan vi behöva tjära innan vintern. Då klarar den nog ett år till. Det staget är dessutom betydligt bättre. Skorstensstagen behöver oljas upp ordentligt så att inte rosten får grepp i vajrarna.

IMG_4492
Johan inspekterar vanten.

Ett jättejobb i vinter blir att börja sjöstuva allt som finns ombord. _Om_ det nu blir så att vi ska ut på en något längre resa nästa sommar så måste allt sitta fast så att det inte far omkring och slår sönder både fartyget och andra saker som förvaras ombord. Blir det inte en längre resa behöver vi ändå städa fartyget, så det är inte onödigt arbete.

Det är skoj att vara igång med underhållsarbetet, för det blir ju så fint när det är färdigt, samtidigt som vi tar fasta på Bengts ord: ”Hon ska väl inte vara ett docksåp”. Nej, det ska hon inte, det är ett arbetsfartyg och det underhåll som görs ska i första hand vara sådant som bidrar till hennes livslängd. I övrigt gör det inget om det syns att hon är en bruksbåt. Jobb så att det räcker finns det ändå!

 

Annonser

Författare: annagable

Författare, lektör och språkkonsult som älskar att delta i olika äventyr även i verkliga livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s