Sankt Erik & Titanic

I dag är det 105 år sedan Titanic kolliderade med det ödesdigra isberget. Ni kan säkert historien. Men vet ni hur mycket Sankt Erik har gemensamt med den legendariska atlantångaren? Det är inte bara att enbart tre år skiljer fartygen åt, inte heller att båda, på sitt sätt, kämpade mot isen. Nej, det är mycket mer. Utan att på något sätt förringa Sankt Eriks eget unika värde hittar många som fascineras av Titanic samma tekniska lösningar ombord på Sankt Erik. Båda fartygen hade ångmaskiner av typen trippel expansion (Titanic hade även en ångturbin, men den kom in i kedjan efter lågrtyckaren i den klassiska ångmaskinen.)

In English

Today it’s 105 yars since the Titanic collided with an iceberg. You all know the story. But do you know how much Sankt Erik has in common with the legendary steamer? It’s not only the only three years separating the ships, not that they both, in different ways, were fighting the ice. No, it’s a lot more. Sankt Erik is unique in her own right, but many who are facinated by Titanic can see how close they are when it comes to tecnical solutions. The pictures give you some examples.

17903465_1504987622909391_2698357230213148687_n
En av de dubbla ångmaskinerna till Titanics systerfartyg Britannic.
One of the steam engines for the Britannic.

022wzvoqqfdn

Sankt Eriks aktre maskin innan den monterades i fartyget. Tillverkad vid Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. System Flodman. Konstruerad av C.G. Dahlby.
The aft steam engine for Sankt Erik.

17814381_1504989056242581_8367045107984623306_o
Titanics dubbla ångmaskiner på havsbotten. Lågtryckaren är så stor att den har fått delas på två, en i varje ände av maskinen. Strax för om det här maskinrummet bröts hon när hon sjönk.
Titanic’s doubble steam engines on the ocean floor.

17855416_1504990672909086_8571403329587240298_o
En bärgad maskintelegraf från Titanics aktre brygga.
A salvaged machine telegraph from Titanic’s aft bridge.

img_0803
En av Sankt Eriks maskintelegrafer. Även sankt Erik har en maskintelegraf i aktern. Den står under ett kapell för att skyddas, men fungerar även den.
One of the machine telegraphs on Sankt Erik. She also has an aft one.

17879798_1504995462908607_6457449023311474831_o
Bärgningen av rattindikatorn från Titanic.
Salvage of Titanic’s wheel indicator.

image1
Rattindikatorn på Sankt Erik.
The wheel indicator on Sankt Erik.

17966370_1504989559575864_7706548207488116017_o
Två av Titanics tre propellrar, efter monteringen i torrdockan i Belfast.
Titanic’s propellers.

17880546_1504990079575812_6468462373238944602_o
Sankt Eriks propeller, innan den monterades på fartyget.
Sankt Erik’s aft propeller.

Det finns mer som är likt på de båda fartygen, som ventiler, pannor och ankarspel, men dessa får vi jämföra ett annat år.

There are more similar things, but we have to save something for the next year. Read the English page about Sankt Erik here.

Annonser

Författare: annagable

Författare, lektör och språkkonsult som älskar att delta i olika äventyr även i verkliga livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s