I dag är det 105 år sedan Titanic kolliderade med det ödesdigra isberget. Ni kan säkert historien. Men vet ni hur mycket Sankt Erik har gemensamt med den legendariska atlantångaren? Det är inte bara att enbart tre år skiljer fartygen åt, inte heller att båda, på sitt sätt, kämpade mot isen. Nej, det är mycket mer. Utan att på något sätt förringa Sankt Eriks eget unika värde hittar många som fascineras av Titanic samma tekniska lösningar ombord på Sankt Erik. Båda fartygen hade ångmaskiner av typen trippel expansion (Titanic hade även en ångturbin, men den kom in i kedjan efter lågrtyckaren i den klassiska ångmaskinen.)
In English
Today it’s 105 yars since the Titanic collided with an iceberg. You all know the story. But do you know how much Sankt Erik has in common with the legendary steamer? It’s not only the only three years separating the ships, not that they both, in different ways, were fighting the ice. No, it’s a lot more. Sankt Erik is unique in her own right, but many who are facinated by Titanic can see how close they are when it comes to tecnical solutions. The pictures give you some examples.
En av de dubbla ångmaskinerna till Titanics systerfartyg Britannic.
One of the steam engines for the Britannic.
Sankt Eriks aktre maskin innan den monterades i fartyget. Tillverkad vid Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. System Flodman. Konstruerad av C.G. Dahlby.
The aft steam engine for Sankt Erik.
Titanics dubbla ångmaskiner på havsbotten. Lågtryckaren är så stor att den har fått delas på två, en i varje ände av maskinen. Strax för om det här maskinrummet bröts hon när hon sjönk.
Titanic’s doubble steam engines on the ocean floor.
En bärgad maskintelegraf från Titanics aktre brygga.
A salvaged machine telegraph from Titanic’s aft bridge.
En av Sankt Eriks maskintelegrafer. Även sankt Erik har en maskintelegraf i aktern. Den står under ett kapell för att skyddas, men fungerar även den.
One of the machine telegraphs on Sankt Erik. She also has an aft one.
Bärgningen av rattindikatorn från Titanic.
Salvage of Titanic’s wheel indicator.
Rattindikatorn på Sankt Erik.
The wheel indicator on Sankt Erik.
Två av Titanics tre propellrar, efter monteringen i torrdockan i Belfast.
Titanic’s propellers.
Sankt Eriks propeller, innan den monterades på fartyget.
Sankt Erik’s aft propeller.
Det finns mer som är likt på de båda fartygen, som ventiler, pannor och ankarspel, men dessa får vi jämföra ett annat år.
There are more similar things, but we have to save something for the next year. Read the English page about Sankt Erik here.