Vi behöver din hjälp!

I går undertecknade Sjöhistoriska och Isbrytaren Sankt Eriks vänner ett avtal om att föreningen kan chartra Sankt Erik. Detta är mycket glädjande. Därmed är det nästan klart för start med turerna.

Men … en sak fattas: Navigationsutrustningen, som vi måste ha för att få fartyget klassat. Detta är en tung post för en ideell förening. Det börjar dessvärre också bli bråttom (läs: monterat innan semestrarna).

Navigationsutrustningen är en nödvändighet, även för att kunna genomföra en seglats med föreningens egna medlemmar. Det finns inga undantag eller någon dispens att söka i den här frågan. Det handlar om säkerhet till sjöss.

När du vill hjälpa till

Vi vädjar till alla som har möjlighet: Donera en slant nu!

Den kan vara liten eller stor. Du kan vara medlem, ha ett företag som vill sponsra, eller bara göra en punktinsats för att hjälpa världens största fungerande sjöångmaskin ut på sjön igen.

Föreningens konto: 23 42 13 – 7
eller
Swish: 123 56 24 358

Skriv ”Navutrustning” för att öronmärka bidraget, och ditt namn eller företag så att vi kan tacka dig. Alla bidrag kommer givetvis att synas i föreningens bokföring.

Vi kommer vidare att visa vår tacksamhet genom en donationstavla ombord.
Denna syns även för besökare när fartyget har rollen av museum.

 

Om du har tips

Vi tar också mer än gärna emot tips om var och hur vi kan söka bidrag. Har du förslag på sådana, skriv till vår mejl.

IMG_0143
En unik bryggmiljö som behöver förstärkning

Läs mer

Trots att vi försöker göra mycket själva, som att dra fram el med mera, kostar utrustningen som behövs cirka 245.000 kronor. Det är inga småpengar att få ihop för en ideell förening, men vi hoppas givetvis ändå att klara detta.

Vi ska givetvis bevara den unika miljön på Sankt Eriks brygga. Modern utrustning kan placeras diskret, på samma sätt som på andra historiska fartyg. Givetvis blir maskintelegrafer och dylikt kvar, de är en fungerande del av kommunikationen ombord.

Vi har ett nära samarbete med Sjöhistoriska. De står för det utvändiga underhållet, men det är vi som står för maskin och, förhoppningsvis, drift. Därför faller detta på föreningen.

För hundra år sedan fanns inte sådant som AIS, radar, plotter, rodeindikator etc. Viss utrustning, som är obligatorisk i dag, var inte heller ett krav när fartyget pensionerades 1977 eller under de turer som ordnades förr om åren.

I och med att nya regler införs nästa år (Manilla) är det bara ett litet fönster kvar för oss om vi ska lyckas med klassningen av detta unika fartyg. Sedan blir det betydligt svårare. Myndigheterna är mycket tillmötesgående i många frågor, de vill att vi ska klara det, men navigationsutrustning handlar om sjösäkerhet, både för oss och andra.

Sankt Erik var klassad tidigare, men förlorade klassningen under de nio år då hon bara låg vid kaj. Att klassa ett fartyg är en lång process där många saker måste kontrolleras som bland annat:

  • krängningsprov
  • mätning och underhåll i docka
  • besiktning av livflottar och flytvästar
  • beslut om minimibesättning och dess utbildning
  • navigationsutrustning
  • etc.

Allt arbete från föreningens sida sker på volontärernas fritid.

 

Annonser

Författare: annagable

Författare, lektör och språkkonsult som älskar att delta i olika äventyr även i verkliga livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s